„Doposiaľ bola cieľom rozvoja našej siete najmä diverzifikácia trás,
čo už bude po dokončení posledného chýbajúceho prepoja s Poľskom splnená
úloha. V novej etape je našou prioritou podpora klimatických ambícií a
príprava siete na nízkouhlíkovú ekonomiku,“ povedal generálny
riaditeľ Eustreamu Rastislav Ňukovič. Najnovšia iniciatíva pološtátnemu
prepravcovi plynu čoskoro technologicky umožní prepravovať spolu so
zemným plynom aj vodík, a to až do piatich percent prepravovaného
objemu. To by mohlo podľa Ňukoviča priniesť dôležitý impulz pre rozvoj
vodíkových kapacít v regióne.
Primiešavanie vodíka do zemného plynu (blending) je spôsob, ako čo
najskôr umožniť prepravu a využívanie vodíka v existujúcej plynárenskej
sieti. Tento systém má potenciál napríklad pri uskladňovaní prebytočnej
energie vyrobenej z obnoviteľných zdrojov. Podmienkou sú investície do
nových technológií na meranie prepraveného vodíka. Eustream ich plánuje
inštalovať do dvoch rokov, vďaka čomu bude slovenská prepravná sieť
pripravená na prácu s vodíkom.
Prepravca plynu zároveň plánuje aj vlastnú produkciu zeleného vodíka z
obnoviteľných zdrojov, ktorý bude využívať na pohon kompresorov a
postupnú dekarbonizáciu vlastnej prevádzky. Prvý takýto pilotný projekt
je naplánovaný pre najväčšiu kompresorovú stanicu Veľké Kapušany s
plánom spustenia výroby vodíka v roku 2023.
Časť prepravnej siete plánuje Eustream ako súčasť paneurópskej
iniciatívy European Hydrogen Backbone postupne vyčleniť iba pre
cezhraničnú prepravu stopercentného vodíka. Takýto modernizovaný koridor
viacerých paralelných potrubí umožní podľa spoločnosti kombinovanú
prepravu zemného plynu a vodíka v závislosti od skutočného vývoja dopytu
a vodíkových kapacít.